Datingsite Lexa liet onderzoek doen naar het belang van dating voor de economie.
Een Nederlander geeft gemiddeld 33 euro uit op een date. Als de rekening wordt gedeeld tenminste, en daar kunnen we gevoeglijk vanuit gaan. Daarmee staan Nederlandse daters op de tweede plaats in Europa: alleen Noren spenderen meer aan een date, 83,23 euro voor twee personen.
Het is een van de uitkomsten van een onderzoek naar de economische kanten van daten, dat werd besteld door datingssite Lexa. Het onderzoek werd uitgevoerd onder singels in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zweden en Noorwegen.
Actieve singles
Volgens het onderzoek waren er in 2013 26,3 miljoen ‘actieve singles’ die op in totaal 523,3 miljoen dates gingen, oftewel 1000 per minuut. De totale omzet van al dat geflirt was 14,1 miljard euro. In Nederland zijn er 1 miljoen ‘actieve singles’, die gemiddeld twaalf dates per jaar hebben.
Nederlandse alleenstaanden/-gaanden gingen vorig jaar op 12,7 miljoen dates, waarbij ze in totaal 422 miljoen euro uitgaven.
Wat Lexa in zijn onderzoekje niet meeneemt is de omzet van de datingsector zelf. Een volledig abonnement op Nederlandse datingssites loopt uiteen van 60 tot 300 euro per maand. In de VS was de branche vorig jaar goed voor een marktwaarde van 1,3 miljard dollar, vier procent hoger dan het jaar daarvoor.
Misschien is het dus wel zo goed voor de economie als we niet al te snel de ware tegen het lijf lopen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl